Google Data Studio of Klipfolio

Google Data Studio vs Klipfolio logo

Google Data Studio vs Klipfolio

Dit artikel is eerder in het Engels verschenen in ons blog, hierbij de Nederlandse vertaling.

Google Data Studio vs Klipfolio (Part 2)

Na ons bezoek aan Measurecamp London zijn we teruggekomen met meer achtergrond informatie over de verschillen (en overeenkomsten) tussen Google Data Studio vs Klipfolio. Hoewel de indeling in categorieeën iets anders is dan ons eerdere blog (lees verder na tabel) is de conclusie nog steeds hetzelfde.

 

Zie hier de resultaten van de informatie die we kregen tijdens Measurecamp en onze verdere ervaringen met beide tools.

⊗ = meer van deze is beter.

Google Data Studio

Klipfolio

Data connectiviteit ⊗⊗ ⊗⊗⊗
# dimensies & data combinaties ⊗⊗⊗
Ecosysteem ⊗⊗⊗ ⊗⊗
Data verversen ⊗⊗ ⊗⊗⊗
API Opties/ schaalbaarheid ⊗⊗⊗
Leer curve ⊗⊗⊗
Design opties & responsiveness ⊗⊗ ⊗⊗⊗
Eenvoud van delen met anderen ⊗⊗⊗ ⊗⊗
Snelheid ⊗⊗⊗ ⊗⊗
Indicatoren & Alerts ⊗⊗⊗
 Ondersteuning bij problemen ⊗⊗⊗
 Prijs ⊗⊗⊗ ⊗⊗

Totaal score

25

30

Google Data Studio vs Klipfolio (Part 1)

Bij de introductie van Google Data Studio in 2016, werd het direct omarmd door online marketing bureaus en grotere organisaties. Vooral door de huidige gebruikers van de Google 360 suite. Maar wordt het ook de defacto reporting tool voor bureaus? Zeker niet zomaar.

Market study

Onlangs vroegen we 50 Nederlandse online marketing bureaus naar het gebruik van analyse en rapportage tools. Google Data Studio scoorde hoog op de ‘overwegen we’ lijst, maar moest regelmatig concurreren met Klipfolio, het uit Canada afkomstige online dashboard platform voor het maken van real-time dashboards. In een behoorlijk aantal gevallen werden Google Data Studio en Klipfolio beide gebruikt binnen het bureau. En dat is best logisch.

Selection criteria

We vonden in ons onderzoek, op hoofdlijnen, de volgende selectie criteria waarop de keuze van de juiste reporting tool werd gebaseerd.

  • Data bronnen & kanalen
  • Leercurve
  • Flexibiliteit
  • Schaalbaarheid
  • Gemiddelde hoeveelheid data per klant (lees: gaat er veel of weinig data door de systemen)
  • Features en Look & feel
  • Kosten

Wanneer kies je voor Google Data Studio vs Klipfolio

Data bronnen & kanalen: beide goed

Bureaus die hoofdzakelijk Google kanalen gebruiken kiezen logischerwijs vaak voor Google Data Studio. Zij die ook vaak andere kanalen inzetten hebben vaker voorkeur voor Klipfolio. Dit komt door Klipfolio’s open infrastructuur en de (native) koppeling met heel veel bronnen. Sommige bureaus kiezen zelfs bij het gebruik van veel bronnen toch voor Google Data Studio en gebruiken tools als Supermetrics of Cervinodata.com als koppeling. Sinds 6 september 2017 biedt Google ook een uitgebreidere set van koppelingsmogelijkheden, zie de release update hier:

Leercurve: Google Data Studio

De ondervraagde bureaus geven aan dat Google Data Studio in algemene zin eenvoudiger is om mee te starten en om te leren. De krachtige, en steeds betere formule engine van Klipfolio kan best snel behoorlijk complex worden. Daarom is Klipfolio wat lastiger onder de knie te krijgen. Aan de andere kant is Google Data Studio ook gemakkelijker in het gebruik juist omdat het minder mogelijkheden biedt.  Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om meerdere databronnen te combineren in 1 grafiek tenzij je de data van tevoren al combineert. Die mogelijkheid biedt Google Data Studio niet.

Flexibiliteit: Klipfolio

Vanuit een wireframe perspectief scoren beide partijen ongeveer gelijk. Beide platformen bieden een flexibel canvas waarop je “klips” met grafieken, tabellen en/of getallen kunt plaatsen. Vanuit een data perspectief is Klipfolio een duidelijke winnaar. De mogelijkheid om meerdere databronnen toe te voegen in één grafiek of deze data te combineren met behulp van een formule is belangrijk item dat Klipfolio een streepje voor geeft op Google Data Studio.

Klipfolio’s data infrastructuur maakt het zeer flexibel om elke gewenste vorm van data te presenteren.

Zelfs grotere bureaus hebben moeite om de data in Google Data Studio te koppelen (dit moet vooraf gebeuren)

Schaalbaarheid: Klipfolio

Als het op schaalbaarheid aankomt is Klipfolio de Tom Dumoulin van de dashboards. Met zijn krachtige en flexibele api koppeling is het (na ontsluiting van de api) heel eenvoudig om grote hoeveelheden dashboards te kopiëren en uit te leveren aan veel klanten. Zie ons onderstaande twitter bericht van eind augustus ter illustratie.

 

 

Dit niveau van schaalbaarheid is moeilijk voor te stellen met Google Data Studio. Bureaus die zoeken naar een schaalbare oplossing kiezen dus vaker voor Klipfolio. Dit is ook gelijk de reden waarom bureaus kiezen voor het gebruik van beide tools.

Voor maatwerk dashboards kiezen ze voor Google Data Studio. Voor dashboards gebaseerd op templates, die uitgeleverd en beheerd moeten worden voor veel klanten, kiezen ze Klipfolio.

Hoeveelheid data: Google Data Studio

Met de mogelijkheid om hele grote hoeveelheden data te verwerken (in BigQuery) is Google Data Studio een maatje te groot voor Klipfolio, hoewel de Google Drive koppeling slechts 2 MB toestaat (Klipfolio heeft limiet van 10MB). Bureaus die veel werken met grote hoeveelheden data komen automatisch terecht bij Google Data Studio. Het toevoegen van een slimme data laag (zoals cervinodata.com) kan dit probleem in Klipfolio overigens in veel gevallen verhelpen.

Features en Look & Feel: Klipfolio

Met de Klipfolio Klip Gallery, de data koppelingen, visualisatie mogelijkheden, style sheet mogelijkheden en zelfs white label opties, heeft Klipfolio veel te bieden voor bureaus die hun klanten ook visueel willen verwennen. Google Data Studio is geen concurrent voor Klipfolio als het gaat om features. Het is ook veel eenvoudiger om een Klipfolio dashboard er goed uit te laten zien dan een Google dashboard. Google Data Studio biedt bijvoorbeeld geen full screen of TV modus en wordt niet automatisch ververst zoals Klipfolio wel doet.

Als je kijkt naar features dan geeft Klipfolio de indruk van een volwassen product, terwijl Google Data Studio nog steeds in Beta lijkt te zijn.

Uit ons onderzoek blijkt dat bureaus die meer marketing gedreven zijn, de voorkeur geven aan Klipfolio, terwijl bureaus die meer analyse gedreven zijn vaker kiezen voor Google Data Studio.

Kosten: Google Data Studio

Het is lastig voor een betaald product om te concurreren met een ‘gratis’ product. Dus in die zin is het best indrukwekkend dat Klipfolio nog steeds zo hard groeit. En houdt qua kosten ook rekening met het feit dat in Google Data Studio ook heel veel geconfigureerd moet worden (en niet schaalbaar is). Dit vergt ook veel manuren en aandacht. Wij, cervinoboard.com hebben dit voor Klipfolio opgelost met een full service dashboard product. En we weten niet wat Google Data Studio met de prijzen gaan doen.

Sommige bureaus waren terughoudend als het gaat om de pricing van Google. Een van de respondenten vroeg zich hardop af “of Google Data Studio wel gratis zal blijven of dat er toch een freemium model zal worden gekozen met een betaalde versie en een beperkter gratis product”

Conclusie

Het is duidelijk dat de prijsomslag van Google Data Studio de markt flink heeft opgeschud. Het is de integratie met Google’s eigen kanalen en de snelheid van hun systemen die het product erg aantrekkelijk maakt voor bureaus (zeker met de recente uitbreiding van hun data connectoren). Maar bureaus die schaalbare, fraaier ogende en real-time dashboards zoeken kiezen toch bewust voor Klipfolio, eventueel beheerd door een externe partner zoals Cervinoboard.

 

Cervinoboard is eigenaar en maker van dit artikel. Dit artikel is eerder verschenen in het Engels op onze eigen website en is met toestemming door een van onze Dashboard partners:  Online marketing agency Orangedotcom.